امروزه همه ی انسان ها در جست و جوی یک زندگی بهتر و با کیفیت هستند اما شرط داشتن این چنین زندگی، داشتن یک بدن سالم است و از طرف دیگر برای این که یک بدن سالم و تندرست داشته باشیم باید مراقب غذاهایی که در طول شبانه روز مصرف می کنیم باشیم. ما باید در مصرف غذایی خود مواردی را حتما مصرف کنیم و در مقابل، مواد غذایی کم ارزش را به حداقل برسانیم تا بدنی سالم داشته باشیم. بنابراین باید تغذیه مان را اصلاح کرده و باید رژیم غذایی متعادل و سالم را جایگزین، رژیم غذایی کنونی مان کنیم.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که سلامت عمومی بدن را حفظ و بهبود می بخشد. رژیم غذایی سالم مایعات کافی، اسیدهای چرب لازم  و آمینو اسید، مواد مغذی کافی، مواد معدنی لازم و ویتامین ها و علاوه بر آن کالری مورد نیاز برای بدن را فراهم و معین می کند. شما با استفاده از این رژیم می توانید نیاز های اساسی بدن را بدون ذره ای اضافه وزن و بیماری فراهم کنید و علاوه بر آن، شما با کمی ورزش کردن می توانید از بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری های قلبی، سرطان و فشارخون بالا را کاهش و کنترل کنید. برخی از مردم بر این باورند که داشتن یک رژیم غذایی سالم کار پیچیده و سختی است ولی ما به شما ثابت می کنیم بسیار ساده و آسان است. نکته ای که بسیار مهم است این است که برای داشتن یک تغذیه سالم باید در طول روز کالری موردنیاز بدن را دریافت کنید که این کالری ها از مواردی همچون میوه های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی بدست خواهد آمد.

 

داشتن رژیم غذایی مهم است

اندام ها و بافت های بدن برای این به درستی کار خود را انجام دهند، به تغذیه مناسب نیاز دارند و اگر این نکته رعایت نشود عملکرد بدنشان ضعیف خواهد شد و در نتیجه دچار خستگی و انواع عفونت ها می شوند. برای مثال وقتی فرزندانتان رژیم غذایی ناسالم و سوء تغذیه داشته باشند با مشکلاتی همچون مشکلات رشدی و تضعیف شدن عملکرد درسی روبه رو می شوند.

چگونه رژیم غذایی سالمی داشته باشیم

رژیم غذایی سالم از موادی با قند و چربی کم تشکیل شده است ولی بی نهایت سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین است. اما باید این را در نظر بگیریم که با رژیم غذایی سالم، دارای کربوهیدرات تصویه نشده، فیبر ها مانند غلات کامل، ریز مغذی ها، سبزیجات، میوه ها می توان از ابتلا به بیماری ها جلوگیری و در امان باشیم. در ادامه به مواد ضروری مورد نیاز بدن اشاره ای خواهیم کرد.

سبزیجات

سبزیجات سر چشمه اصلی مواد معدنی و ویتامین ها است. از سبزیجات هایی مانند کلم، کاهو، اسفناج، لوبیا سبز، کلم بروکلی و… می توانید در هر وعده غذایی استفاده کنید چون این موارد بسیار مغذی و مفید هستند.

پروتئین

پروتئین ماده ای مهم برای رشد عضلات و مغز است. لوبیا و گوشت سرچشمه اصلی پروتئین ها هستند. گوشت های کم چرب مانند گوشت مرغ و ماهی گزینه های مناسبی برای دریافت پروتئین هستند و حتی می توانید چربی گوشت را جدا کنید تا میزان کلسترول و چربی آن کاهش پیدا کند. باید توجه داشته باشید که تغذیه حیونات بر روی گوشت آن ها تاثیر می گذارد پس از مواردی مصرف کنید که از کیفیت گوشت ان ها اطمینان دارید. از موارد دیگر در دسته پروتئین ها می توان به عدس، نخود فرنگی، لوبیا، گردو و دانه آفتابگردان اشاره کرد.

غلات

امروزه آرد سفید از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیست پس ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای آرد سفید از غلات سبوس دار استفاده کنید.

میوه ها

یکی از مواد ضروری برای بدن میوه است و سعی کنید میوه های فصل را بخورید چون خیلی مغذی و پر فایده هستند.

روغن

در مصارف روزانه سعی کنید از روغن کم تری استفاده کنید و به جای استفاده از روغن های گیاهی چرب، از روغن زیتون استفاده کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم غذاهای سرخ کردنی کم تر مصرف کنید چون آن ها ارزش غذایی ندارند و فقط سلامت شما را مخاطره می کنند.

لبنیات

لبنیات دارای کلسیم و ویتامین هستند و البته باید اشاره کنم که این مواد چربی زیادی دارند. پس سعی کنید از شیر و ماست های کم چرب استفاده کنید. محصولاتی مانند تخم کتان، سویا و بادام که حاوی شیر گیاهی هستند می توانند جایگزین خوبی برای محصولات لبنی باشند.

پرهیزات مواد غذایی

بر طبق بررسی های انجام شده توسط پزشکان و کارشناسان طب سنتی عمل کردن به موارد زیر برای برای انسان مضر و خطرناک است.

قند و شکر های مصنوعی، آبمیوه های کارخانه ای، مواد مخدر و دخانیات مانند (سیگار و قلیان)، نوشیدنی های گازدار، سس های کارخانه ای، ساندویج و پیتزا و اسنک، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک، یخمک و نوشمک، نان سفید، آبلیمو و رب های کارخانه ای، بستنی و فالوده صنعتی، سیب زمینی های لکه دار و ویروسی، غذاهای آماده، مصرف میوه ای در غیر فصلش، ترشی های تهیه شده با سرکه های کارخانه ای، زیاد مصرف کردن آبجوش، غذاهای مانده، کشکش و زرشک تیزابی، مصرف ادویه های تند به صورت مکرر، غذاهای رستوران ها، مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه، استفاده از موز و گوجه یا هر نوع میوه نارس، خوابیدن بعد از خوردن غذا، مصرف زیاد نمک و روغن، خوردن آب کلر دار، استفاده از ظروف آلومینیومی و چدن های امروزه.

سخن پایانی

شما می توانید با استفاده از مشاوره با یک متخصص و دریافت اطلاعات لازم بدنی سالم و تندرست داشته باشید پس در نتیجه با مراجعه به سایت طنین زندگی اطلاعات لازم را کسب کرده و همراه ما باشید.